Kauwen in Haarlem

Voor vragen en informatie over vogels in Haarlem.
NiH
Beheerder

Kauwen in Haarlem

Berichtdoor NiH » Zo 07 Jun 2015, 09:37

Hallo allemaal,

Ik ben dol op kauwen. Ik vind het prachtige vogels. Het zijn ook erg boeiende vogels. Ze leven in een kolonie en hun gedrag is heel interessant om te volgen.

Er zijn twee hele mooie boeken over geschreven door een . De boeken heten: "Kauwen in de spiegel" en "De kauwentuin". Daarin beschrijft hij het gedrag van kauwen. Hij heeft een kauwenkolonie in zijn tuin.

In dit topic zal ik proberen af en toe wat te schrijven over de kauwen. Heb je vragen? Wil je ook iets delen over de kauwen? Reageer! Ik lees het graag.

Groetjes, Marleen
* . * Lees sinds je vorige bezoek. * *

NiH
Beheerder

Re: Kauwen in Haarlem

Berichtdoor NiH » Zo 07 Jun 2015, 10:08

Hallo allemaal,

Ik woon in Haarlem west midden in een kolonie. Al jaren maak ik van alles met de kauwen mee.

Ik had een rondje gewandeld en had onderweg in de Ramplaankwartier al iets moois gezien. Daar is ook een kolonie. Een jong zat op het randje van het holletje in de boom waar waarschijnlijk het nest is. De ene ouder zat op de stam vlak boven de ingang van het nest. De ander hing als Mowgli uit Jungle book in een liaan, aan een tak die toevallig voor de nestingang hing. Het was duidelijk tijd geworden om uit te vliegen, maar het jong leek dat nog niet zo te zien zitten. De ouders probeerden het jong met geroep te lokken, maar het jong besloot weer terug het nest in te gaan.

P6070081c.JPG
P6070081c.JPG (326.72 KiB) 285 keer bekeken

In onze wijk is het kennelijk ook zo ver. Terwijl ik de straat in loop zie ik een rij kauwen op de dakrand. Geconcentreerd houden ze in de gaten wat er in de tuin direct onder hun gebeurd. Twee kauwen waarschuwen in geluid en gebaren naar beneden. Op de lantaarn zitten ook kauwen en een ekster. Hoogste staat van paraatheid, dat is duidelijk. Het gewaarschuw wordt luider en serieuzer. Ik besloot er even naar toe te lopen. De kauwen kennen mij dus dat is geen probleem. Er is duidelijk gevaar, ik vermoed van een kat. En inderdaad. Kat van de bovenwoning op de hoek.

Dat beest heeft vorig jaar ook een kauw geprobeerd te pakken en heeft zijn lesje door het mobbing-alarm kennelijk niet geleerd. Bij een mobbing-alarm krijgt de boosdoener de hele kauwenkolonie op zich af, luid roepend en druk vliegend. En als bonus krijg je daar gratis ook (bijna) alle zwarte kraaien en eksters uit de wijk bij, die hier dan ook aan meedoen. Nu ik aan kwam lopen, rende de kat gauw weg en de rust keerde terug. Een uurtje later hoor ik de kauwen weer. Weer de kat. Maar die besluit nu al snel een andere kant op te gaan, het hoeft niet tot een mobbing-alarm te komen.

Een paar uur later waren de kauwen alweer druk aan het roepen. Ik ga even kijken en het blijkt dat een jonge kauw, die nog niet vliegt, door de tuin loopt.

Hoor je in deze tijd van het jaar constant kauwen roepen? Vergeef ze. De jongen vliegen uit, maar kunnen nog niet vliegen. De ouders geven instructie en dirigeren ze naar veilige plekken, terwijl ze ondertussen elkaar op de hoogte houden van (mogelijk/dreigend) gevaar.

Een paar kauwen volgen het jong en dirigeren het naar het grasveld om te eten. Niet de meest handige plek, want daar is ook een buurman met meerdere katten. Maar de kauwen weten dat dus dat houden ze wel in de gaten. Ondertussen breekt op het dak aan de overkant oorlog uit. Gevechten om een nestplaats? Nestplaats heeft vaak ook met rang in de kolonie te maken. Het is mij niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is, maar ze vliegen elkaar flink in de veren.

Na tien minuten, een kwartiertje, keert de rust in de kolonie weer terug. De ongewenste gast op het dak is weggevlogen en een groep kauwen foerageert rustig in de tuin.

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Vr 12 Jun 2015, 09:32

Hallo allemaal,

Ik ben vanochtend voor het eerst aangevallen door mijn favoriete vogel: Een kauw!

Ik ging boodschappen doen en liep door een straat waar een jonge kauw onder een struik tegen een huis zat. Ik zag de ouders en het jong, en de ouders maakte een waarschuwings-geluid voor naderend gevaar. Ik dacht, als ik niet op de stoep langs de struik loop, maar met een boog er omheen door even op straat te gaan lopen, dan zal het wel goed zijn. Maar de bezorgde ouder-kauw vond dat niet genoeg, ik kwam kennelijk toch te dichtbij. Met luid geroep en vleugelslagen probeerde hij/zij mij weg te jagen. Ik heb er niet op gereageerd en ben rustig doorgelopen.

Overkomt zoiets je? Loop door! Ga vooral niet stilstaan om te zien/bedenken wat er gebeurd. Ze willen je immers weg hebben, dat is wat ze je proberen te vertellen, dus ga dan ook weg. Wees niet bang en raak niet in paniek, kauwen doen je (zelfs bij zo'n aanval) echt niets. Het is ook niets persoonlijks. Ze beschermen alleen (terecht) hun jong. Een volgende keer kun je, als het jong daar niet meer zit omdat het inmiddels weg of vliegvlug is, gewoon weer langs lopen, ze doen je dan niets.

Neem het ze niet kwalijk. Ze beschermen hun jong. Dat zou jij met je kind, je nichtje, je jonge buurmeisje etc ook doen als er iemand langs loopt waar je je niet prettig bij voelt. Het was alleen dat deze kauw bezorgd was, en niet dat ze mij echt als gevaar zagen, want de rest van de kolonie reageerde niet, er was geen sprake van mobbing-alarm.

Op de terugweg ben ik aan de overkant van de straat gaan lopen. Misschien zat het jong niet meer onder de struik, maar inmiddels ergens anders. De ouder-kauwen in elk geval niet meer gezien of gehoord en ik kon gewoon de straat door zonder dat de kauwen mij als gevaar zagen.

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Do 18 Jun 2015, 12:41

Hallo allemaal,

Vanochtend na het boodschappen doen werd ik verrast door iets leuks. Een enorme groep kauwen vloog rond over de wijk.
Ik denk dat het wel rond de 700 vogels waren.

Heel mooi en heel indrukwekkend.

Ik maakte er een filmpje van. Het is te bekijken op .

Directe link naar het filmpje: .

Hebben jullie zoiets ook wel eens gezien?

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Za 20 Jun 2015, 17:48

Hallo allemaal,

Vanochtend ging ik even een rondje wandelen. Het was nog vroeg. Rond half acht ongeveer. Even verder op in de straat zaten een paar kauwen.
De een op straat, de ander tussen het onkruid en een volgende op het houten paaltje wat daar stond. Allemaal geconcentreerd aan het eten.

Een van de vogels begint te lopen. De kauw loopt naar het onkruid. Er staan kruipertjes. Een soort gras/graan. De kauw trekt hard aan een stengel tot het afbreekt. Loopt er een paar stappen mee weg. Klemt het op de grond tussen de poten. En begint weer te eten.

CH7aufcWIAAMnl.jpg
CH7aufcWIAAMnl.jpg (350.59 KiB) 276 keer bekeken

Nooit geweten dat kauwen van de kruipertjes eten. Leuk om ze daar zo mee bezig te zien.

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Vr 17 Jul 2015, 06:54

Hallo allemaal,

Vanochtend werd ik gewekt door de eksters. Ze alarmeerden. Dat doen ze wel vaker en is soms onderdeel van een spelletje.
Maar nu volgde een mobbing-alarm met kauwen en zwarte kraaien. Dus gauw uit bed en kijken wat er aan de hand is.

Er lag een dode kauw op de grond. Oorzaak onbekend. Even later kwam er een kleine mantelmeeuw die interesse had in de kauw. De kauwen wilden dat niet. Die gingen daarop tekeer om de meeuw weg te jagen. De meeuw probeerde de kauw mee te nemen, maar liet het uiteindelijk toch liggen.

Omdat de kauwen de hele straat bij elkaar schreeuwden heb ik de kauw opgeruimd. Daar moet je wel een beetje voorzichtig mee zijn. De kauwen kennen mij en weten dat de vogel dood is. Een levende kauw vasthouden, of ze het nu zien of niet, is niet handig. Want ze zullen je als gevaar gaan beschouwen.

Nadat ik de kauw had opgeruimd, keerde de rust snel weer terug. De eksters kwamen nog even kijken en constateerden dat de kauw weg was en riepen dat nog even rond. Maar daarna is het over.

Terwijl ik de kauw opruimde nog even gekeken naar het beest. Ik heb niet kunnen zien waarom het dier is doodgegaan. Het lijkt niet gepakt door een kat, anders had je dat ook wel aan de andere vogels gemerkt. Vermoedelijk is het dier vanzelf dood gegaan, bijv door ziekte of ouderdom. Het had een paar slechte veren. Het dier zag er niet heel ziek, maar ook niet super gezond en fit uit.

Groetjes, Marleen

Terug naar “Vogels”