Vandaag gezien/gehoord

Voor natuurgerelateerde onderwerpen die voor heel Haarlem gelden.
NiH
Beheerder

Vandaag gezien/gehoord

Berichtdoor NiH » Vr 22 Mei 2015, 15:00

Hallo allemaal,

Wat heb jij vandaag in Haarlem aan (wilde/natuurlijke) natuur gezien of gehoord?
Vertel het hier!

Geef (als je dat wilt) alsjeblieft je waarnemingen ook (bij voorkeur met foto of geluidsopname) door op waarneming.nl

Vind je deze berichten leuk en wil je het graag weten als er een nieuw bericht is?
Ingelogde leden kunnen links boven dit topic klikken op "abonneer op dit onderwerp". Je krijgt dan gratis een mailtje als er een nieuw bericht is geplaatst.
Je kunt dit in je profiel zelf altijd weer uit zetten als je de mails niet meer wilt ontvangen.

Groetjes, Marleen
* . * Lees sinds je vorige bezoek. * *

NiH
Beheerder

Re: Vandaag gezien/gehoord

Berichtdoor NiH » Vr 22 Mei 2015, 15:09

Hallo allemaal,

Vanochtend toen ik wakker werd zag ik op het plafond een donker vlekje dat er normaal niet zit.
Eenmaal wakker, aangekleed en ontbeten even op een stoel geklommen om te bekijken wat het was.

Het bleek een getijgerde lijmspuiter. Zie:

Hij/zij heeft nog wat rondjes over het plafond gelopen en zit nu tegen rand van het plafond/de muur.
Waarschijnlijk te wachten tot het weer donker is, aangezien het een nachtactieve soort is.

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Ma 25 Mei 2015, 21:53

Hallo allemaal,

Vandaag gezien/gehoord.... Mijn eerste vleermuizen van het seizoen!

Ja ja, ik weet het. De vleermuizen vliegen al lang weer. Maar ik was er niet aan toegekomen om echt regelmatig met de detector te gaan kijken/luisteren.
En op de avonden dat ik het wel deed, vlogen ze niet daar waar ik was.

Maar hoewel het al 22:00 geweest was, passeerde hier een prachtige donkere dreigende lucht.
Dus gauw even naar buiten voor een foto. En wat zie ik daar: Vleermuizen!
Eigenlijk ook wel een beetje logisch. Dreigend onweer maakt veel nachtvlinders actief en laat dat nu net hun lievelingseten zijn.

IMAG0406b.jpg
IMAG0406b.jpg (202.13 KiB) 504 keer bekeken

En de waarneming met geluidsopname van de gewone dwergvleermuis. http://waarneming.nl/waarneming/view/102671702

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Do 28 Mei 2015, 18:19

Hallo allemaal,

Ik was zojuist even lekker aan het douchen, toen ik opeens een beestje de badkamer in zag vliegen.
Gelukkig heb ik overal in huis kleine vangpotjes staan. In de keuken, op de salontafel, op de eettafel, in de kast en ... in de badkamer.
Dat is soms handig om een beestje even rustig te kunnen bekijken en te fotograferen.

Even onder de douche vandaan gestapt, beestje gevangen en even verder gaan douchen.
Na het afdrogen en aankleden gauw het beestje gefotografeerd en vrijgelaten.

P5280858c.JPG
P5280858c.JPG (219.29 KiB) 502 keer bekeken

Ik heb de waarneming ingevoerd op waarneming.nl, maar even afwachten of die wordt goedgekeurd of dat het misschien toch wat anders is.
Volg het hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/102764644

Edit: Ik dacht dat het Borkhausenia fuscescens (dwergsikkelmot) was, maar het is inderdaad toch een andere, namelijk: Niditinea fuscella (vogelnestmot).
Zo te zien . Nog niet eerder in Haarlem gemeld.

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Zo 31 Mei 2015, 19:14

Hallo allemaal,

Vandaag wandelde ik even langs het Houtmanpad.

Daar zaten een man en vrouw wilde eend mooi in en op de boom.
Het zag er zo mooi uit.

P5310910b.JPG
P5310910b.JPG (555.24 KiB) 495 keer bekeken

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Di 02 Jun 2015, 18:50

Hallo allemaal,

Vandaag waaide het flink. Ik ben toch even naar de supermarkt gewandeld.
Lekker uitgewaaid. Al was het wel een beetje broeierig buiten.

Op de route van/naar de supermarkt kom ik altijd veel kransmuur tegen. Grote kans dat de meeste mensen het als onkruid beschouwen.
Maar.... Kransmuur is in Nederland zeer zeldzaam. Alleen in een aantal grote steden (O.a. Amsterdam en Haarlem) kom je het veel tegen.
In Noord-Holland heeft kransmuur bij waarneming.nl inmiddels de status "vrij algemeen".
En hier, op mijn route naar de supermarkt, staan dus al jaren een paar flinke exemplaren langs de muur.

Kransmuur.jpg
Kransmuur.jpg (478.21 KiB) 493 keer bekeken

Wat heb jij in de Haarlemse natuur gezien/gehoord vandaag?
Neem deel aan dit topic en vertel wat jij vandaag in de Haarlemse natuur gezien (of gehoord) hebt.
Registreren (= gratis) en/of inloggen kan links bovenaan dit forum. Met "nieuw antwoord" kun je reageren in dit topic.
Wil je graag op de hoogte blijven, dan kun je (mits geregistreerd en ingelogd) klikken op "abonneer op dit onderwerp" bovenaan dit topic.
Je krijgt dan (gratis) automatisch een e-mail als er een nieuw bericht is geplaatst.
Zelf niet iets waargenomen wat je wilt delen, maar wil je wel reageren op de berichten? Dat kan/mag natuurlijk ook.

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Do 04 Jun 2015, 17:04

Hallo allemaal,

Na herfstachtige dagen vandaag zon en warmte. Dat is ook aan de natuur te zien.
Deze kauwen nemen een zonnebad. Dat is goed voor hun veren. De parasieten en mijten vinden het te warm en gaan weg.
In plaats van een zonnebad, kunnen ze dat ook doen met een zandbad. Badderen, zoals ze in water zouden doen, maar dan in zand.

Niet alleen kauwen doen aan zonnebaden en zandbaden. Ook andere vogels zoals merels en huismussen doen dat.
Op de website van de vogelbescherming staat er een (oud) artikeltje over: http://www.vogelbescherming.nl/tuinvoge ... /ne_id/429

P6041036b.JPG
P6041036b.JPG (305.34 KiB) 489 keer bekeken

Vooral aan kauwen kun je heel goed zien wanneer ze het warm hebben. Ze houden dan hun snavel open.
Dat is hun manier om af te koelen.

Nadat ik zag dat ze zo op het dak van de schuur zaten, heb ik gelijk een schaal water op mijn balkon gezet.
Veel vogels en andere dieren drinken er uit en badderen er in. Zetten jullie ook een schaal water buiten voor de vogels?
Verschoon het water regelmatig.

P6041039b.JPG
P6041039b.JPG (296.58 KiB) 489 keer bekeken

Wat heb jij in de Haarlemse natuur waargenomen (gezien of gehoord) vandaag?

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Za 27 Jun 2015, 18:51

Hallo allemaal,

Vandaag zag na afloop van mijn wandeling in het park, midden in een wijk, dit prachtige stukje "puur natuur"!

P6270462b.JPG
P6270462b.JPG (378.86 KiB) 486 keer bekeken

Lees meer hierover in ""

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Di 24 Nov 2015, 20:13

Hallo allemaal,

Vandaag badderende puttertjes op het dak van de schuur. :D
We hebben wel regelmatig groenlingen in de tuin, maar zelden putters.
Denk dat het mijn 2e of 3e putter-waarneming in de tuin is, sinds 2009.

PB240684c.JPG
PB240684c.JPG (165.04 KiB) 424 keer bekeken

Ik weet niet wat er aan de hand is, maar er is veel leuks rond het huis de laatste tijd.
De halsbandparkieten zijn hier normaal maar een paar weken, rond augustus-september. Maar zijn er nu (af en toe) nog steeds.
Ik heb dit jaar weer staartmezen in de tuin gezien, ook pas de 2e of 3e keer in al die jaren.
En paar weken geleden hadden we grote gele kwikstaart op het dak van de schuur.
Die had ik hier nog nooit eerder gezien.

Groetjes, Marleen

Terug naar “Haarlem Algemeen”