Wintertijd 2015/2016: 155 Haarlemse winterwaarnemingen

Een overzicht van de Activiteiten & Wildlife Safari's van Natuur in Haarlem.
NiH
Beheerder

Re: Wintertijd 2015/2016: 155 Haarlemse winterwaarnemingen

Berichtdoor NiH » Wo 28 Okt 2015, 19:50

Wat leuk om dit te lezen, Pip! Wat ontzettend leuk dat je dit doet en dat je dit deelt met mij/ons.

Ik wens je nog veel leuke waarnemingen toe en ben benieuwd wat je er allemaal aan leuke weetjes en berichtjes bij weet te vinden.
Misschien wil je er af en toe eentje hier delen met ons.

Ik zag vandaag . Ze keken naar tenminste één andere duif die op het dak-randje zat.

Groetjes, Marleen
* . * Lees sinds je vorige bezoek. * *

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Zo 01 Nov 2015, 09:29

Pip

Berichtdoor Pip » Ma 02 Nov 2015, 10:36

Hoi, het gaat goed hoor, elke dag 1 waarneming. Vanmorgen was het een boomklever, ik zag hem in het Brouwerskolkpark. Hij verdween op een gegeven moment in een holletje in de boom.
En ik heb dit erbij gezet op Facebook, de beschrijving van zijn geluid, vond het wel komisch beschreven:

Let op zo kun je hem EENVOUDIG herkennen aan zijn geluid: Een helder fluitend 'twiet-twiet-twiet' en een meesachtig 'tsit'. Bij opwinding een schel trillend 'tirr'. De zang is een luid 'tuwiehe-tuwiehe', ook wel omschreven als een kwelend 'tu-tu-tu' (dat enigszins aan de zang van een nachtegaal doet denken). Deze zang gaat over in 'kwie-kwie' en haastig 'twet-twet-twet'.

Anneke

Berichtdoor Anneke » Ma 02 Nov 2015, 13:02

Hahahaha, wat leuk, Pip. Ooit heeft een vogelaar zijn notitieboekje met geluiden laten liggen bij mij thuis. Daar stonden ook dit soort geluiden op zo'n manier beschreven. :D
Groetjes,
Anneke

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Wo 04 Nov 2015, 13:13

Hallo allemaal,

Heel leuk, Pip. Dat is inderdaad lekker eenvoudig de boomklever herkennen, maar niet heus. Haha.

Deelnemers, een vraag/idee.
Wat zouden jullie er van vinden als we komend weekend (zaterdag 7/11 en zondag 8/11) bewoners/inwoners van Haarlem nog eenmalig de kans geven zich ook nog op te geven voor deelname. We zijn nu met een klein groepje. We zijn op dit moment met 7 deelnemers (Inclusief ikzelf). Misschien hebben we gaande weg nog wat mensen enthousiast gemaakt en willen er toch nog wat mensen meedoen. Wat vinden jullie?

Groetjes, Marleen

Anneke

Berichtdoor Anneke » Wo 04 Nov 2015, 13:49

Dag Marleen,

Wat mij betreft in orde: het gaat toch vooral om de leuk en info te laten registreren. In mijn omgeving zijn mensen wel geïnteresseerd, maar willen niet meedoen. Vanwege o.a. tijdgebrek, onhandig met computer/fototoestel/gsm (digibeten, dus) en omdat ze het determineren moeilijk vinden, te veel werk of niet durven vragen. (dat probeer ik eruit te "slaan" hahaha)
Groetjes,
Anneke

Pip

Berichtdoor Pip » Wo 04 Nov 2015, 13:59

Ja prima, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Bedoel jij dat wij in onze eigen kennissen/vriendenkring moeten zoeken? Groetjes! Pip

Pip

Berichtdoor Pip » Wo 04 Nov 2015, 14:01

Gisteren heb ik een kruisspin gefotografeerd maar 's morgens vroeg had ik ook al een ontmoeting met een spin. Hier mijn Facebookverhaaltje van gisteren:

Vanmorgen wilde ik, zittend op mijn bed, mijn kleren pakken, valt er een spin tussenuit en die belandt zo tussen mijn benen in mijn kruis. Ik ben helemaal niet bang voor spinnen maar dit was toch wel even een gilletje waard.. Gauw opgepakt en buiten gezet! Was een andere dan op de foto, dat is trouwens een kruisspin (Araneus diadematus) die zou je eerder in je kruis verwachten, maar deze hing keurig in de heg van de buurman.

En vandaag een woord geleerd: spermatheek. Benieuwd wat de boete voor te laat terugbrengen daar is..

Tijdens de paring probeert het mannetje het vrouwtje zo snel mogelijk te bevruchten, dan loopt hij de minste kans om te worden opgegeten. Als het mannetje weet te ontsnappen kan hij nog een tweede keer paren, de mannetjes worden dus niet altijd opgegeten.

Na de bevruchting wordt het sperma opgeslagen in een speciaal kamertje, de spermatheek.

MargreetKH

Berichtdoor MargreetKH » Wo 04 Nov 2015, 14:20

Leuk Pip, die verhaaltjes! Leuk om je enthousiasme te lezen.

Wat mij betreft is het ook prima dat er meer mensen aanhaken, hoe meer leuke waarnemingen en enthousiaste Haarlemmers of regiogenoten, des te beter.

In huis kom ik soms vreemde kostgangers tegen: vanmorgen een miljoenpoot, bij het opstaan.
Ben benieuwd of hij op naam te brengen is.

Duizend- en miljoenpoten heten soms: veelpoters.
Er is een leuk versje over een duizendpoot:

De moeder van de duizendpoot

De moeder van de duizendpoot
is heel erg ontevreden,
want haar zoontje is zojuist
van de trap gegleden.

En als je even rekent,
weet je wat dat betekent:
op zijn hoofd een grote buil
en duizend sokjes vuil!

NiH
Beheerder