Wintertijd 2015/2016: 155 Haarlemse winterwaarnemingen

Een overzicht van de Activiteiten & Wildlife Safari's van Natuur in Haarlem.
Pip

Re: Wintertijd 2015/2016: 155 Haarlemse winterwaarnemingen

Berichtdoor Pip » Wo 04 Nov 2015, 14:35

Leuk gedichtje van de duizendpoot Margreet!

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Wo 04 Nov 2015, 14:48

Hallo Anneke,

Bedankt voor je reactie. Leuk dat je het goed vindt dat anderen evt meedoen.

Wat betreft de mensen die wel interesse hebben, maar er tegenop zien. Ik hoor dat vaker. Ik zou graag zien dat mensen het een weekje, het liefst twee, het proberen. Want het is gewoon wennen, dat klopt. Maar als je eenmaal wat waarnemingen hebt ingevoerd, dan vind je je weg wel. Dan weet je nog lang niet alles. Maar dat hoeft ook niet. Mensen denken ook dat ik alles weet, maar ik heb ook nog tientallen waarnemingen op "onbekend" staan. En kom ook nog steeds wel eens beesten tegen dat ik denk: Mug? Vlieg? Bij? Géén idee!! En dan blijkt het een luis ofzo.

Ik ga de argumenten even langs:

- Tijdgebrek
In het begin kost het ook wel even tijd. Omdat je nog 'oog moet krijgen' voor het waarnemen (je bent snel geneigd naar een park of bos te gaan, en vergeet dat de eerste beste onkruid op de stoep ook natuur is). Het formulier moet je even door krijgen. Etc. Maar ik denk dat het went. Als je eenmaal een weekje, twee weekjes bezig bent. Een foto is (bijv met smartphone) zo gemaakt. En natuur is overal. Het formulier lijkt lastig, maar eigenlijk hoef je maar weinig in te vullen: Wat je hebt gezien. En waar je het hebt gezien. De rest is wenselijk als je het weet, maar niet verplicht.

- Onhandig met computer/fototoestel/gsm
Als mensen het willen, geduld hebben, proberen, vragen als ze ergens tegenaan lopen, dan is het misschien te leren. Ze mogen hier gerust vragen stellen. Er zijn op het forum evt ook boards voor. en .

- Determineren te moeilijk
Dat is ook lastig. Het begint voor velen met héél veel vragen. Vragen, vragen en nog meer vragen. (Op het waarneming forum werden ze in het begin ook gek van mij). Daarna ga je vaak door je ervaring verbanden leggen, bij welke soortgroep het zal horen. En je leert en ontdekt steeds meer, welke families er zijn bijvoorbeeld of waar je op moet letten. Niemand verwacht dat als je begint dat je het allemaal weet. Natuur in Haarlem is ook opgericht om mensen ermee te helpen. Dus wees welkom.

- Registreren teveel werk.
Ja dat lijkt zo. Vooral in het begin. Maar als je het een paar keer hebt gedaan, gaat het wel snel. Je hoeft eigenlijk niet zoveel in te vullen. Alleen de locatie (met de app hoeft dat zelfs niet, gaat via gps). En wat je hebt gezien. (En als je dat niet weet: "Vogel onbekend", "plant onbekend" etc). Kleed en gedrag als je het weet. Wat betreft de app. Die is in het begin wel een beetje lastig omdat je het e.e.a moet doen met de instellingen voor het prettig in gebruik is. Maar als daar vragen over zijn, laat het weten.

- Niet durven vragen.
Waarom durven ze het niet te vragen? Natuur in Haarlem is er voor opgericht. Iedereen (ook ik) is zonder natuurkennis geboren. Dus we kunnen niet anders dan te beginnen met dingen te vragen. Eventueel via mail als mensen het moeilijk vinden het 'openbaar' te doen via het forum, Facebook of Twitter.

Goed om te weten misschien dat waarneming.nl op dit moment 66.714 gebruikers heeft, zie , waarvan 14.536 dit jaar actief zijn op waarneming.nl (dus binnen NL). Al die mensen hebben moeten leren hoe het werkt. Hebben vragen gesteld. Zijn ooit 'ergens' begonnen. Met een eerste waarneming. Iets wat ze al kende (merel, koolmees) of iets wat ze heel mooi vonden en waar ze nieuwsgierig van werden. Er zijn op dit moment 37.892.366 waarnemingen ingevoerd. Dat zou echt niet zijn gebeurd als het echt zo moeilijk was. Of als het zoveel tijd zou kosten.

Ik begrijp de argumenten absoluut. Maar vaak zijn de mensen denk ik wat onzeker om er aan te beginnen. Met deze argumenten valt er vaak een oplossing te bedenken waarom mensen toch wel mee kunnen doen. Als mensen echt willen is het zonde om om deze redenen het niet eerst eens te proberen. Wat soms helpt is om het eerst even samen te doen bijvoorbeeld. Laat zien, terwijl je erover staat te kletsen voor de supermarkt ofzo, kijk daar zie ik al wat: een plantje. Laat op je smartphone (of een uitgeprinte versie op papier) het formulier zien. Geef aan wat je dan invult. Kijk, hier typ ik Haarlem dan komt het gebied. Dan zet ik het pijltje waar ik het heb gezien. Het is een plant, soortgroep. Ik weet niet wat, dus "plant onbekend". Klaar. Geef aan dat het in het begin even wennen is, maar dat als je het een paar keer hebt gedaan, het steeds makkelijker gaat.

Als mensen niet willen, hoeven ze natuurlijk niet mee te doen. Maar het is ook zonde als mensen wel willen, als ze dan door deze redenen niet meedoen, terwijl als iemand het even samen met ze doet, of meedenkt, dan lukt het eigenlijk best. Probeer het. Afhaken kan altijd nog. Als mensen het een week of twee weken serieus proberen en het echt niet lukt of ze vinden het niet leuk, kan stoppen altijd nog. Als je niet probeert weet je het niet. Misschien valt het wel erg mee.

Op de website staat evt ook informatie. , . En met site met determinatie-hulp (determineren dmv vragen beantwoorden) of thumbnails (plaatjes kijken). Of vraag het bij waarneming.nl (zij hebben ook een forum, ze retweeten ook veel vragen, altijd wel een volger die het weet) of bij Natuur in Haarlem.

Groetjes, Marleen
* . * Lees sinds je vorige bezoek. * *

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Do 05 Nov 2015, 06:58

Pip, Margreet en de anderen,

Als jullie hier leuke stukjes plaatsen, gedichtjes, verhaaltjes, foto's/plaatjes, informatie van wikipedia of andere sites.
Willen jullie dan ivm copyright/auteursrecht de exacte bronvermelding erbij zetten alsjeblieft?

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Do 05 Nov 2015, 07:00

Ik heb van iedereen positieve reactie gekregen op de vraag of het een goed idee is om komend weekend mensen nog de kans te geven om mee te doen. Dus dat gaan we doen. Ik zal vrijdag op Facebook en Twitter van Natuur in Haarlem er een bericht over plaatsen. Voel je vrij om zelf ook mensen te vragen. Alle informatie over de activiteit staat in het 1e bericht van dit topic of .

Groetjes, Marleen

Anneke

Berichtdoor Anneke » Do 05 Nov 2015, 19:18

Hallo,

Van de week kwam er een groepje koolmezen mijn tuin in. Leuk om te fotograferen, dacht ik.
Net nadat ik de foto gemaakt had was er paniek bij de koolmezen: een kat....
Kijk naar mijn foto .....

hihihihi
Groetjes,
Anneke

Anneke

Berichtdoor Anneke » Do 05 Nov 2015, 19:20

Hallo,

Het is mij opgevallen dat er zo weinig spinnen in mijn tuin zijn. Iemand die dat ook heeft gemerkt?
Groetjes,
Anneke

Pip

Berichtdoor Pip » Vr 06 Nov 2015, 15:17

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Vr 06 Nov 2015, 17:10

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Vr 06 Nov 2015, 18:53

Hallo allen,

Met mijn verjaardag gisteren was er een opdrachtje waarmee je extra punten kon verdienen.
Pip was de enige die aan het opdrachtje heeft voldaan, dus zij heeft daarmee 3 punten verdient.
Leuk, Pip, je gaat goed!

Ik heb op Facebook en Twitter aangegeven dat mensen nog kunnen opgeven dit weekend om mee te doen.
Ik ben benieuwd of er nieuwe deelnemers bij komen en wie dat zullen zijn.

Groetjes, Marleen

NiH
Beheerder

Berichtdoor NiH » Ma 09 Nov 2015, 16:04

Hallo allemaal,

Er zijn dit weekend geen nieuwe aanmeldingen geweest.
Dus we gaan verder met dit gezellige kleine groepje.

Groetjes, Marleen

Terug naar “NiH - Activiteiten & Wildlife Safari's”