Nieuwe natuurwaarnemers in Haarlem gezocht

Voor onderwerpen over "Natuur in Haarlem" (project/organisatie)
NiH
Beheerder

Nieuwe natuurwaarnemers in Haarlem gezocht

Berichtdoor NiH » Wo 13 Aug 2014, 08:08

Hallo allemaal,

Sinds de start van Natuur in Haarlem, in Juli 2012 zijn er al heel wat nieuwe waarnemers in Haarlem actief geworden.
Zoals met veel dingen, haken er na verloop van tijd ook weer wat mensen af. En dat is natuurlijk ook prima.
Toch zou ik het wel leuk en goed vinden als er weer wat nieuwe natuurwaarnemers erbij komen.
Willen jullie meehelpen om nieuwe waarnemers te zoeken?

We zoeken:
Mensen die graag buiten zijn en het leuk zouden vinden om foto's te maken van de planten/dieren/paddenstoelen/mossen/korstmossen in Haarlem.
Je moet een beetje overweg kunnen met de computer en geduldig zijn. Ook moet je het leuk vinden om dingen te leren en zelf informatie op internet en/of in boeken op te zoeken. Het opzoeken van de namen van wat je hebt gezien hoef je niet alleen te doen, via dit forum kunnen we je vanaf het begin erbij helpen en begeleiden zodat je, in je eigen tempo, leert hoe je het zelf kunt doen. Het waarnemen van de natuur is een hobby. Je bent dus niet verplicht om een bepaald aantal uur per week/maand eraan te besteden, je bepaald zelf met welke soortgroepen je bezig houdt en op welke locaties in Haarlem. Ook het aantal waarnemingen dat je doet is helemaal aan jou. Of dat nu elke dag tien waarnemingen zijn of eens per half jaar ééntje, dat maakt niet uit.

Wat heb je nodig:
- Een digitale camera of een camera op je telefoon, tablet etc.
- Een smartphone of pen/potlood en papier.
- Een computer met internet en enige ervaring om het te gebruiken.
- Bereidheid om dingen te leren.
- Geduld.
- Als je een smartphone hebt kun je gebruik maken van een van de s.

Meedoen met Natuur in Haarlem:
Het waarnemen kun je op allerlei manieren aanpakken en uitvoeren. Vanuit Natuur in Haarlem probeer ik de waarnemers daarbij wat dingen aan te leren omdat ik denk dat dat de kwaliteit en het resultaat ten goede komt. Denk hierbij aan het altijd toevoegen van "bewijs" van de waarneming en het actief leren determineren. (Determineren is het op naam brengen van wat je hebt gezien. Dus als je een vogel hebt gezien kijken of het een pimpelmees is, een koolmees, staartmees of wat anders). Ook levert het jezelf en alle betrokkenen (Waarneming.nl, de gemeente, enz) heel veel op. Maar natuurlijk kan/mag je er ook voor kiezen om het op je eigen manier te doen. We verplichten je niet om het op een bepaalde manier te doen. Natuurlijk kun je ook dan gebruik maken van de kennis op dit forum etc.

Kinderen en gezinnen:
Het waarnemen is echt ook verschrikkelijk leuk voor kinderen en/of voor het hele gezin. Als je kind geïnteresseerd is in de natuur, geef hem of haar dan alsjeblieft de kans om dit te proberen. We kunnen je / je kind helpen om het waarnemen te leren en te leren om de waarnemingen in te voeren. Ik vind het belangrijk dat kinderen ook leren om dit op een verantwoordelijke manier te doen. We zullen dus ook aandacht besteden aan wat wel of niet verstandig is, mbt het registreren van waarnemingen. We kunnen ons goed voorstellen dat als je als ouder weinig van de natuur weet, het lastig kan zijn je kind daarbij te helpen. Laat het ons alsjeblieft dan weten, dan zullen wij jullie helpen. Het is een unieke kans voor je kind of het gezin. Het levert zoveel op. Het zelfstandig zijn, iets kunnen, samenwerken, dingen leren, veel buiten in de natuur zijn, veel bewegen, enzovoort. Geef je kind en/of je gezin deze kans. Probeer het uit. Als het niet bevalt kun je altijd stoppen.

Ik/wij willen wel meedoen! Hoe te beginnen?
Leuk! Welkom! Voor meer informatie over het waarnemen, het registeren van waarnemingen en het determineren zie:

Onzekerheden en bezwaren
In de loop van de jaren heb ik van verschillende mensen gehoord welke onzekerheden en bezwaren zij zien om mee te doen.
- Ik heb geen goede camera
- Ik weet niets van de natuur, ik ken al die soorten niet
- Het invoeren van een waarneming kost veel tijd
- Ik werk, ik heb een gezin, ik heb hier geen tijd voor
- Ik wil niet dat iedereen weet waar ik woon.

In Nederland zijn dit jaar (2014) al meer dan 12.000 actieve gebruikers. Voor al de hierboven genoemde onzekerheden en bezwaren zijn oplossingen, waardoor je misschien toch wel mee kunt doen. Vertrouw daarop. We zijn geen van alle met onze natuurkennis geboren. We zijn allemaal zonder kennis begonnen. We begrijpen goed dat je in het begin veel vragen hebt, onzekerheden, bang bent om fouten te maken en veel nog niet weet. Dat geeft niet. We hebben daar begrip voor. We hebben dat (bijna) allemaal zelf ook ervaren. Velen van ons zijn met hele eenvoudige, goedkope camera's begonnen. In het begin kost een waarneming invoeren absoluut wat tijd. Je moet dan goed het formulier lezen, nieuwe woorden leren kennen en ontdekken hoe je het moet invullen. Maar ik verzeker je dat je na vijf of tien waarnemingen het aardig onder de knie zult hebben en dat het dan echt al snel gaat. We hebben met die >12.000 actieve waarnemers dit jaar (Heel NL, 2014) al meer dan 3.600.000 waarnemingen ingevoerd, dat zouden we echt niet doen als het echt zoveel tijd zou kosten. Ook velen van ons hebben een baan en/of een gezin. Toch is het goed mogelijk om evengoed af en toe wat waar te nemen. Er zijn verschillende mogelijkheden om je waarnemingen en hun locatie (bijv je huis) zo in te voeren, dat de waarneming wel gemeld kan worden, maar de locatie niet voor iedereen zichtbaar is. Je moet dan de waarneming op km-hok vervaging zetten of onder embargo. Als je hier vragen over hebt, laat het ons weten.

Vragen?
Heb je vragen, twijfel je, wil je wel maar voel je je toch ergens onzeker over, laat het ons weten. Via Facebook, twitter, dit forum of via e-mail (staat op de website). We helpen je graag. Als je vraag/reactie echt gaat over nieuwe waarnemer worden of nieuwe waarnemers zoeken/werven, dan kun je ook reageren in dit topic.

Groetjes, Marleen
* . * Lees sinds je vorige bezoek. * *

Terug naar “Natuur in Haarlem (NiH)”